Hoe kan interactief voorlezen de taalontwikkeling stimuleren?

Vanaf 1 oktober start de Kinderboekenweek, dit jaar met het thema Vol avontuur! Tijdens deze week staan spannende en leuke verhalen centraal die kinderen zelf kunnen lezen of die aan hen worden voorgelezen. Onze logopedist Gerlin ziet vaak jonge kinderen en coacht ouders in het voorlezen. Voorlezen is niet alleen gezellig, maar ook heel belangrijk voor de taalontwikkeling van je kind. Juist als je er een interactief moment van maakt, leert je kind er nóg meer van!

Wat is interactief voorlezen?

Bij interactief voorlezen betrek je je kind actief bij het verhaal. Je leest dus niet alleen voor, maar je gaat ook samen in gesprek.

Dit kan bijvoorbeeld door vragen te stellen zoals:

  • “Wat denk je dat er nu gaat gebeuren?”
  • “En wat nu?”
  • “Wat zou hij of zij gaan doen?”
  • ‘’Wat als…?’’

Geef je kind de ruimte om mee te denken en mee te praten. Leg moeilijke woorden uit en laat af en toe een stilte vallen bij voorspelbare stukjes in het verhaal. Vaak vullen kinderen dit dan zelf aan!

‘Wat we vaak zien is dat ouders geneigd zijn om kinderen te laten benoemen wat er te zien is op de bladzijdes’, vertelt Gerlin. Bijvoorbeeld: ‘zeg maar, wat is dit?’. Het is bewezen dat dit spreekdruk verhogend is en weinig bijdraagt aan de spraak-taalontwikkeling. ‘Wij proberen daarom altijd ouders te informeren over interactief voorlezen’, aldus Gerlin.

Waarom is interactief voorlezen zo belangrijk?

Voorlezen heeft invloed op verschillende onderdelen van de taalontwikkeling maar ook de leesontwikkeling. Kinderen leren wat een boek is, dit vast te houden, letters te herkennen, maar begrijpen ook wat woorden en zinnen zijn. Daarnaast heeft het een positief effect op de articulatie, spreekvaardigheid en woordenschat. Door samen interactief te lezen leren kinderen verhalen écht beter begrijpen. Ze snappen sneller oorzaak en gevolg en kunnen gemakkelijker voorspellen wat er zal gaan gebeuren. Daarnaast krijgen kinderen die vaak worden voorgelezen een positieve associatie met lezen (Duursma, 2008).

Wist je dat als ouders vanaf de geboorte van hun kind dagelijks één boekje voorlezen, het kind in de eerste vijf levensjaren naar schatting met bijna 300.000 extra woorden in aanraking komt? Als ouders vijf boekjes per dag voorlezen, zijn dit er bijna anderhalf miljoen (Logan et al., 2019)!

Alle reden dus om lekker vaak te gaan voorlezen!